Йога і медитація

Saha hav avatu

Saha nav bhunaktu

Saha viryam karavavahai

Най захистить Він нас разом.

Най володіє Він нами разом.

Най зробить Він нас сильними та відважними.

***

Asato ma sad gamaya
tamaso ma jyotir gamaya
mrtyor ma amritam gamaya

Веди мене від нереального до Реального

Веди мене від пітьми до Світла

Веди мене від смерті до Безсмертя.

***

Най зможемо ми бачити протягом ста осеней,

Як це божественне Око за велінням Бога сходить перед нами,

Нехай ми проживемо сто осеней.

Нехай  зможемо ми чути протягом ста осеней.

Нехай зможемо ми говорити добре протягом ста осеней.

Нехай зможемо ми тримати свою голову високо протягом ста осеней,

Так, і навіть більше ста осеней. 

 

***

Uru nas tanve tan
Uru ksayaya nas krdhi
Uru no yamdhi jivase

Волю нашому тілу!

Волю нашому дому!

Волю нашому життю!

 

 

Rig Veda

 

Послушать мантры из Упанишад

Слово або склад, сповнені великої внутрішньої сили, називається мантрою. Мантра – це першозвук, звук-насінина, в якому у вигляді насіння перебуває певна реальність. Щоб отримати доступ до цієї реальності, долучитися до неї і з часом стати самою реальністю, ми можемо повторювати мантри. 

Найдавніші мантри створено на санскриті. Стародавні Веди, написані багато століть тому, були створені мудрецями, або ріши, які отримали це божественне знання як прямий досвід завдяки практиці медитації.

Наступний уривок перекладено з Вед:

 

«Життя – вічний пошук Істини. Невтомна птаха – людська душа – у польоті за Істиною, вічнім польоті. Тисячі й тисячі років вона летить з розправленими крилами і непохитною волею досягти найвищої висоти Небес – вище і вище, вище і вище.

 выше и выше.

Пташка продовжує безкінечний політ.

З нею всі благословення всемогутнього Бога, вона пронизує очима весь Всесвіт, вона не знає спочинку, не знає спокою, вона підіймається в Небеса – вище і вище, вище і вище.

Пташка продовжує безкінечний політ.

 

 

Мантра з Упанішад у виконанні Шрі Чинмоя.

 


Практика співу або повторення мантр називається джапою. Регулярно й віддано повторюючи мантру, можна досягти просвітлення й перетворення своєї природи, розвинути силу волі, силу концентрації, що дуже допоможе у практиці. Повторення мантр допомагає заспокоїти розум та емоції та зосередитися на внутрішньому пошуку. 

 

 – У чому значення мантр?

Шрі Чинмой: Мантри у духовному житті надзвичайно важливі. Мантра – це процес оспівування, щоб глибше зануритися у себе та прискорити свій духовний розвиток. Повторюючи мантру, ми можемо закликати певне божество або вивести на передній план нашу власну божественність. Але не можна сказати, що мантра важливіша за медитацію. Мантра – одна з доріг, що ведуть до осягнення.  

Sri Chinmoy, Flame-Waves, part 8, Agni Press, 1976

 – Чи може мантра-медитація привести нас до самої Цілі?

Шрі Чинмой: Звичайно, мантра може привести вас до Цілі. В мантрі є сила. Мантрична сила може легко привести нас до Найвищого, так само як і молитва й медитація. Повторення мантр – також шлях наближення до Бога. Він по-своєму ефективний, по-своєму наближається до Найвищого. Багато людей осягнули Бога, просто повторюючи мантру. Багато, багато хто в Індії осягнув Бога, повторюючи Гаятрі Мантру, Мати всіх мантр. Інші мантри також можуть бути корисними, але якщо ви будете повторювати цю мантру щодня дуже-дуже одухотворено, вона обов’язково приведе вас до Найвищого. Цю мантру повторюють для того, щоб здобути найвище просвітлення.  

Sri Chinmoy, Fifty Freedom-Boats to one Golden Shore, part 6, Agni Press, 1974

 

Як правильно повторювати мантри? 

Послушать мантры из Упанишад

Повторення мантр може бути як окремою практикою у відведений час, так і частиною медитації. Починаючи медитувати, іноді буває складно зупинити потік думок та сконцентруватися на серці. Тоді можуть допомогти мантри. 

Повторювати мантри краще уголос, не безмовно, щоб ви самі чули себе і ваш розум був переконаний, що ви практикуєте дещо духовне і важливе. Дуже важливо повторювати мантри свідомо і одухотворено. Якщо ви знаєте значення мантри, яку повторюєте, це дуже допоможе внутрішньо налаштуватися на певну реальність, яку ви закликаєте і якою хочете стати. Можна повторювати мантри динамічно і швидко, закликаючи силу, або медитативно й солодко, голосно або тихо. Як краще повторювати – передусім залежить від самої мантри, вашої цілі і ситуації. відчуйте, що приносить вам більше радості, що краще для вас. 

Дуже добре безмовно рахувати кількіст повторень, це розвиває концентрацію та допомагає задіяти розум. Можливо, ви помітите, що через певний час після початку практики джапи розум починає відволікатися, заповнюватись сторонніми думками. Тоді рахунок допомагає. В цьому розумінні краще рахувати кількість повторень про себе, а не користуватися чотками.

Також важливо збільшувати кількість повторів мантри поступово, по мірі того, як розвивається ваша здібність.  

Один з дуже ефективних способів повторення мантри

Ви можете почати зі 100 повторень на день, наприклад у понеділок. У вівторок вам слід повторити мантру 200 разів, у середу – 300, у четверг 400 й так далі до 700. Потім слід щодня зменшувати кількість повторень на 100, поки знов не досягнете 100. Проводити цю практику рекомендується щонайменше місяць, можна і більше, можна й постійно. 

Расскажем о некоторых самых известных мантрах.

Гаятри-мантра

“Ми медитуємо на тнансцендентальну Велич Всевишнього Божества, що перебуває в серці Землі, в житті неба і в душі Небес. Най пробудить та просвітлить Він наш розум”

Гаятрі-мантра – найсвященніша мантра Вед. Це Мати всіх мантр.(…) Гаятрі Мантра може подарувати щирим шукачам Світло Безкінечного, Захват Вічного та Життя Безсмертного.

Sri Chinmoy, The oneness of the Eastern heart and the Western mind, part 2, Agni Press, 2004

В Бхагавад-Гіті Шрі Кришна говорить, що Гаятрі-Мантра – найкраща з усіх мантр. Вважається, що якщо повторити цю мантру сто тисяч разів, то будь-яке бажання людини, яким би величезним воно не було, здійсниться. А стосовно устремління, якщо повторювати цю мантру, то можна здобути внутрішнє просвітлення. 

Sri Chinmoy, AUM — Vol. 8, No. 8, March 1973, AUM Centre Press, 1973

Шукач Безкінечної Істини повинен медитувати на Гаятрі Мантру. Результат, який він отримає – непомірний. 

В Гаятрі Мантрі 4 стопи. Перша стопа складається з землі, неба і Небес. Друга складається з Риг Веди, Яджур Веди і Сама Веди. Третя стопа складається з прани, апани і в’яни. Четверта стопа складається з Сонця, Сонячної Сутності. 

Bhumi, земля; antariksa, небо; і Dyas — Небеса складають першу стопу Гаятрі. Кожен, хто осягне важливість першої стопи, опанує усим, що є у цих трьох світах. 

Rcah, Yajumsi, Samani складають другу стопу Гаятрі. Кожен, хто осягне другу стопу Гаятрі, опанує море-знання трьох Вед. 

Prana, Apana, Vyana,  три форми витальної енергії, складають третю стопу Гаятрі. Той, хто пізнав цю стопу, володіє всіма живими істотами Всесвіту. 

Turiyam, четвероєдиний, трансцендентальна Сонячна Сутність, яка є єдиним, що світить – це четверта стопа. Той, хто осягне цю четверту стопу, сяє силою безкінечного світла.

Непевен шлях Мокши – Звільнення. Складний шлях звільнення. Довгий шлях звільнення. Та істинний шукач може досягти й досягне мети, лише медитуючи на Гаятрі. Коли людина звільнена від кайданів невігластва, вона стає найвищою величчю Трансцендентального “Я”. Звільнення можна досягти, звільнення повинно бути досягнуте, поки шукач знаходиться в тілі. Не зуміти осягнути Бога на землі – неначе плисти у морі невігластва з двома іншими пловцями – темним народженням та сповненою сорому смертю. Звільнення досягнуто – зруйновано кайдани печалі. Якщо ні – нам доведеться оголосити, як оголосив Господь Будда: “Цей швидкоплинний світ – обитель печалі”. 

Непроглядна ніч бажань, що оволоділа серцем шукача, повинна бути вигнана сяючим світлом устремління. Коли це здійснюється, шукач осягає Брахмана. Він стає безсмертним. Світло Вічне стає його новим йменням. Сьогодні шукач відчуває, що Гаятрі – натхнення для його розуму. Завтра він відчує, що Гаятрі – устремління його серця. Післязавтра він відчує, що Гаятрі – осягнення його душі. З натхненням шукач бачить Істину. З устремлінням шукач осягає Істину. З осягненням шукач стає Істиною. Натхнення – це могутність. Устремління – це Поклик Бога. Осягнення – це Любов Бога. 

 Гаятрі – вічне божественне знання. Коли це знання народжується у сповненім устремління серці людини, вон нічого більше не шукає, ні на Землі, ні на Небесах. Вона розкриває те, чого досягає. Вона проявляє те, що розкриває. 

 

Мантра AUM

Одна з найважливіших мантр, першозвук, з якого було створено Всесвіт, і який лунає всередині всього, що існує у Всесвіті. 

AUM існувало. Більше нічого.  AUM існує. Більше нічого. AUM існуватиме. Більше нічого.  Це мати всіх індійских мантр. Що таке мантра? Сила, одягнена у звук. Звук  AUM унікальний. Зазвичай коли два предмети вдаряються одне об одне, то чути звук. Але для цього звуку не потрібно такої дії. Це anahata, ‘звук без удару’, беззвучний звук. Йог чи духовна людина чує, як він постійно народжується в самих глибинах серця. Коли ви починаєте чути його, можете бути впевнені, що ви далеко пройшли у духовному житті. Тому що осягнення Бога вже не залишається далекою мрією. День осягнення себе швидко наближається.  

‘A’ означає устремління   (Aspiration) до того, щоб осягнути Бога. ‘U’ означає союз (Union) з Богом.  ‘M’ означає проявлення (Manifestation) Бога в нас, з нами і через нас.  

AUM оголошує, що людина помиляється, говорячи, що людина живе, тому що дихає. Вона живе тому, що в її подисі – Сила, яка – Сам Бог. 

О людина, AUM може здійснити всі твої бажання або AUM може звільнити тебе від усіх твоїх бажань. Здійсниться тільки одне з цього, і тобі обирати. Якщо твої земні бажання здаються тобі безкінечними, будь певен, що Багатство Бога більше, ніж безкінечне. Ти вільний і далі просити Його про земне. Але якщо ти прагнеш внутрішньої та зовнішньої свободи, то Бог, будучи абсолютною Свободою, може до кінця здійснити твоє найвище устремління. Тому ти вільний і далі мати устремління до божественного.  

AUM на санскриті – один знак, хоча в нас пишеться трьома літерами. Він вимовляється як один звук. Можна розповідати про AUM до кінця сторіччя, не ризикуючи вичерпати його безкінечний зміст. Можна уявити, що AUM – це дерево. Дерево міцно тримається корінням в землі. Його стовбур, гілля і листя тягнуться вгору, вище, вище у безмовній молитві до Найвищого. Дерево – живий символ полум’яного устремління. Коріння, що, глибоко занурюючись у землю, ніби прагне досягти самого серця землі і ввібрати в себе його життєдайну силу, представляє звук “А”. Стовбур і крона, що проявляють Вічне Життя, щоб усі ми могли бачити його на цьому плані свідомості, представлені літерою “U’. Верхні гілки, що тягнуться до безкінечного у безмовній молитві до Найвищого, представлені звуком ‘M’.

AUM – це ріка. ‘A’ – це джерело, що б’є з серця Землі.’U’  – це нестримний потік вічного Життя, що уносить з собою все, чого він торкається.’M’  – кінцеве прибуття до безкінечного Океану трансцендентального Безмежжя.  

AUM  – це палаюча свіча. ‘A’  – це віск, ‘U’ – це полум’я, ‘M’  – це світлой тепло, що поширюються у світі до його найдальшого краю і вище у саму височінь. 

AUM  – це людина.’A’ представляє його базову фізичну природу, сили, що живлять його й підтримують у ньому життя. ‘U’ представляє проявлення його життя, що зростає до більшого й вищого прояву себе. ‘M’ представляє його окрилену пориванням душу, що торкається Стоп Всевышнього. 

AUM  – це Бог. ‘A’ проявляє зриме існування – творіння в його бескінечних формах і численних проявах.’U’  – потік, течія вічного Життя, що несе все творіння вперед і вгору.’M’  – безкінечний Всевышній, трансцендентальне Непроявлене. 

AUM  – це беззвучний звук. Це вібрація Всевишнього. Це єдиний, неподільний, невимовний звук. Коли ми чуємо всередині беззвучний звук, коли ми ототожнюємося з ним, коли ми живемо всередині нього, ми можемо звільнитися від кайданів невігластва і осягнути Всевишнього всередині і зовні.  

Sri Chinmoy, Prayer-world, mantra-world and japa-world, Agni Press, 1974

Я знаю, що  мантра Aum вважається дуже могутньою. Будь ласка, розкажіть мені, як правильно повторювати Aum.

Шрі Чинмой: Краще за все повторювати Aum вголос, не про себе. Я говорю своїм учням, що звук має йти не з горла, він має йти безпосередньо з серця. Звук ‘м’ має тривати втричі довше, ніж звук ‘au’ (0), и ви повинні відчувати, як він вібрує у вашому тілі, нехай звук пронизує все ваше тіло.

Sri Chinmoy, Transformation-night, Immortality-dawn, Agni Press, 1975